Ksylitol – słodkie wybawienie czy kolejne kłamstwo?

  • View Larger Image Lyzeczka-cukru-z-truskawkami-lezace-na-stole

Dzisiaj postaramy się rozwiać wszelkie wątpliwości związane z tym rodzajem cukru, który łudząco przypomina wyglądem i smakiem zwykły biały cukier, a jednak różnią się diametralnie. Poznasz wszystkie zalety i korzyści z jego zastosowania, a także dowiesz się dlaczego i dla kogo może okazać się szkodliwy i niewskazany. Sprawdź, czy na pewno wiesz już wszystko o ksylitolu.

Ksylitolu warto używać, bo…

Zaczniemy od jego pozytywnych aspektów, które przekonały już wiele osób do zamiany zwykłego cukru, zwanego też coraz powszechniej „białą śmiercią”, na zdrowszy zamiennik w postaci ksylitolu. Jest on głównym wybawicielem osób chorujących na cukrzycę I i II stopnia, ponieważ bardzo wolno podnosi glukozę we krwi. Wynika to głównie z dużo niższego indeksu glikemicznego, bo jest to aż 14-krotnie mniejsza dawka niż w zwykłym białym cukrze – sacharozie.

Dzięki ponad 40% niższej kaloryczności w porównaniu do cukru białego, jest on polecany nie tylko diabetykom, ale również osobom z nadwagą. Ponadto udowodniono, że ksylitol przejawia właściwości bakteriobójcze, poprawiając tym samym naszą odporność. Co więcej, zapobiega powstawaniu próchnicy i zapaleniu dziąseł, czego na pewno nie można powiedzieć o cukrze zwykłym.

Ostatnie badania dowiodły także, że ksylitol umożliwia lepsze przyswajanie się wapnia w codziennej diecie, a więc wpływa to m.in. na mineralizację kości i minimalizację objawów osteoporozy czy osteopenii. Ostatnią z podstawowych zalet ksylitolu, o których powinieneś wiedzieć jest jego zapobieganie w rozwijaniu się grzybów i drożdżaków, które są główną zmorą osób chorujących na grzybicę. Jak mogłoby się wydawać jest to cukier (prawie) idealny, który nareszcie pozwala cieszyć się słodkością.

Kilka mankamentów ksylitolu

Niestety nie może być tak pięknie i kolorowo, a przede wszystkim słodko. Ksylitol ma także swoje wady, o których opowiemy pokrótce. Na samym początku trzeba wspomnieć, że zalecana dzienna dawka ksylitolu wynosi maksymalnie 3 małe łyżeczki. W przeciwnym razie musisz liczyć się z efektami ubocznymi nadmiernego spożycia tego cukru. Jeśli dopiero zaczynasz go stosować, warto dozować sobie jeszcze jego ilość, by organizm mógł się do niego przyzwyczaić, gdyż trawienie w tym przypadku wygląda zupełnie inaczej.

Oczywiście, nie dotyczy to wszystkich, ale osoby szczególnie wrażliwe powinny spodziewać się takich reakcji jak biegunka czy wzdęcia. Poza tym wartość cenowa tego cukru również należy do wysokich. Można obecnie znaleźć go już praktycznie w większości sklepów, ale to zmienia faktu, że ksylitol nadal należy do najdroższych cukrów i słodzików.

Ksylitol możesz zakupić chociażby w sklepie ze zdrową żywnością Jawo Kraków, gdzie masz pewność, że produkt ten faktycznie jest naturalny i nieprzetworzony. Wybór oczywiście należy do Ciebie. Na pewno warto go wypróbować, a zwłaszcza jeśli należysz do grona wcześniej wymienionych osób jako inny i być może skuteczniejszy zamiennik. Jednak nie zapominaj o kilku wskazówkach jego zastosowania, by po prostu się do niego nie zrazić i nie sprawić sobie nieprzyjemności.