Święta i dieta – jak to pogodzić?

  • View Larger Image Zastawiony-i-nakryty-stol-z-jedzeniem-swiatecznym

Oto nasze najprostsze pomysły na spędzenie Świąt Bożego Narodzenie jednocześnie w zgodzie z tradycją i będąc na diecie. Wbrew pozorom nie jest to trudne i można spokojnie po świętach nie narzekać na dodatkowe kilogramy. Sprawdź, jak zabezpieczyć się przed obżarstwem i uchronić od przejedzenia, a tym samym złamania zasad swojej dotychczasowej diety.

1. Zdrowsze zamienniki

Przygotowując się do wigilijnej kolacji, należy sporządzić jedną ogólną listę zakupów, która posłuży do zaopatrzenia się we wszystkie niezbędne artykuły spożywcze. Tutaj można spróbować zacząć działać dla utrzymania swojej diety. Mianowicie wystarczy się zastanowić i sprawdzić, które ze składników do ciast, sałatek czy innych potraw świątecznych można zastąpić zdrowszymi i może mniej tłustymi, kalorycznymi produktami. Obecnie w sklepach można znaleźć całe mnóstwo przykładów artykułów, które będą tańszymi i jednocześnie zdrowszymi zamiennikami, a tym samym smak naszych potraw pozostanie dalej ten sam lub mocno zbliżony.

2. Wypróbowanie nowych przepisów

Może to odpowiedni czas na zmiany? Niektóre przepisy świąteczne można spróbować wymienić na inne, nowsze i pełniejsze w zdrową żywność artykuły. W ten sposób możecie całą rodziną nieco odmienić wcześniejsze tradycje i stworzyć zupełnie nowe i własne. Jednocześnie niektóre z potraw mogą Wam zasmakować bardziej, a więc będzie można przygotować je także przy innych okazjach. Nie należy bać się zmian, a jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości i obawiasz się rzeczy niesprawdzonych, polecamy co roku wprowadzać chociaż jedną nową potrawę. Nie musi być ona bardzo skomplikowana, czasami wystarczy przygotować i upiec nowe ciastka, a już sprawią, że te święta będą wyglądać inaczej i zdrowiej.

3. Wersje fit

W internecie, jak i wielu książkach kucharskich znajdziesz przepisy na tradycyjne dania wigilijne wykonane zupełnie odmiennie niż zawsze, bo w wersji fit. Bardziej odchudzone i z mniejszą ilością tłuszczu dania z pewnością sprawdzą się w każdej diecie, która ma na celu redukcję wagi i poprawę samopoczucia w święta, a także po nich.

4. Dużo, ale w małych ilościach

Kiedy nadchodzi już czas zasiadania do stołu bożonarodzeniowego, zazwyczaj jesteśmy na tzw. głodzie, przez co mamy ochotę spróbować wszystkiego od razu. I tutaj powinna zapalić się nam w głowie niewidzialna czerwona lampka – uwaga, nie jedz tyle! To kluczowa zasada, której powinni trzymać się zarówno osoby na diecie, jak i żyjący bez niej. Pamiętaj, że wszystkiego zdążysz spróbować, a jedyną metodą na zjedzenie każdej z dwunastu potraw jest jedzenie po małych kęsach.

5. Więcej ruchu w święta

Ostatnią rzeczą, która przyda się każdemu i nikomu nie zaszkodzi jest ruch. Biorąc pod uwagę, że święta są też czasem, który powinno się spędzać razem w gronie najbliższych, można wykorzystać ten czas również w inny sposób niż siedzenie i objadanie się przez kilka dni. Wyjdźcie wspólnie na spacer, pobiegać, może na siłownię – z pewnością z każdym z członków rodziny dojdziesz do kompromisu, aby móc się nieco poruszać i zaaranżować ten czas w jak najlepszy sposób dla obu stron.

Z naszej strony możemy życzyć powodzenia i jak najspokojniejszych, zdrowych i pogodnych Świąt Bożego Narodzenia w cieple rodzinnym!